BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, March 27, 2011

daki gunung

 Dari kem i-prokhas, aq teringat ustaz bagi peringatan guna ayat quran yg berbunyi ‘barangsiapa yg beriman kpd ALLAH dan hari kiamat, maka dia akan berkata dgn baik dan diam bila tiada perkara baik yg hendak diperkatakan’ . sesungguhnya kita dapat analyze iman kita trough percakapan kita krn percakapan kita menunjukkan hati kita and hati kita menunjukkan iman kita.

Dalam masa yg sama, aq blajr cara buang was-was dalam diri muslim dan cari jalan penyelesaian( al-maidah:101). Pentingnye singkirkan perkara yg always interrupt our thinking bcoz benda2 ini boleh menimbulkan perkara yg yg x patut d buat. Bila kat oversea, anjing sentiasa berkeliaran. So, what i’m going to do if the dog touch my hand @ my cloth?  Sbenarnye, kalau tersentuh bulu x perlu sertu melainkan tersentuh bulu tg basah. Hal ini krana hanya bhgn yg basah sprit air liur from dog and pig yg d kira sebagai najis mughallazah.
Semasa tgh menawan gunung ledang, johor, aq terpaksa guna hnya sebotol air untuk wudu’ and perform prayer atas tanah dgn pakai kasut. Actually, dalam tentu syariaah, kita ada dua hokum sama ada hokum wara’ and hokum syara’. 

2 comments:

exsapphire said...

kalo seluar terkena anjing, seluar tu boleh buat solat tak? in case kering sma kering lar

ibi_corp said...

merujuk kpd sifat najis, mesti ada bau,warna and rasa...in this case(kering sama kering)....maka ia x termasuk najis....when x kena najis, so, pakaian tersebut bleh d guna untuk solat krn suci.....benda macam ni jarang berlaku kat negara majoriti islam...bcoz of that, ramai dari kita x tau.....