BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, June 5, 2011

syahadah

Ada apa dengan kalimah ‘laa ilaa ha illallah’?
Adakah ia sekadar kalimah syahadah yg  menjadikan seseorang itu muslim? Atau ia hanya kalimah yg menjanjikan syurga sebagai tempat terakhir d akhirat kelak?
Kalimah suci ini merupakan satu kalimah penyaksian yg mana tidak tuhan yg d sembah melainkan ALLAH. Penyaksian ini membuktikan keyakinan kita terhadap kewujudan ALLAH. Maka, ia menjadi tanggunjawab terhadap setiap individu muslim untuk menyebarkan kalimah haq ini kepada NOT YET MUSLIM agar tiada lagi fitnah di akhirat kelak ( yakni sewaktu d hari pembalasan@ hari perhitungann,  golongan ‘not yet muslim’ tidak lagi dapat berhujah d hadapan tuhan dengan alasan muslim tidak pernah meyampaikan khabar akan keWujudan ALLAH sebagai tuhan yang Maha Esa) …….

(baqarah)
ôQr& tbqä9qà)s? ¨bÎ) zO¿Ïdºtö/Î) Ÿ@Ïè»yJóÎ)ur šY»ysóÎ)ur šUqà)÷ètƒur xÞ$t7óF{$#ur (#qçR%x. #·Šqèd ÷rr& 3t»|ÁtR 3 ö@è% öNçFRr&uä ãNn=ôãr& ÏQr& ª!$# 3 ô`tBur ãNn=øßr& `£JÏB zOtGx. ¸oy»ygx© ¼çnyYÏã šÆÏB «!$# 3 $tBur ª!$# @@Ïÿ»tóÎ/ $£Jtã tbqè=yJ÷ès? ÇÊÍÉÈ  
140. "Atau Patutkah kamu mengatakan, Bahawa Nabi Ibrahim, dan Nabi Ismail, dan Nabi Ishak, dan Nabi Yaakub beserta anak-anaknya, mereka semua adalah orang-orang Yahudi atau Nasrani, (padahal ugama mereka telahpun ada sebelum adanya ugama Yahudi atau ugama Kristian itu)?" Katakanlah (Wahai Muhammad): "Adakah kamu Yang lebih mengetahui atau Allah? dan siapakah Yang lebih zalim daripada orang Yang menyembunyikan keterangan (saksi dan bukti) Yang telah diberikan Allah kepadanya?" dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa Yang telah kamu lakukan.

Jadi, adalah tanggungjawab kita untuk menyeru manusia agar kembali kejalan yg d redai ALLAH . setelah mengatahui kebenaran ini, maka wajiblah terhadap setiap individu  muslim meyebarkan kalimah syahadah d atas muka bumi ini agar tidak menjadi fitnah d akhirat kelak.
Sesungghnya, kita( yg telah mengucapkan dan yakin akan syahadah) harus menggalas tanggungjawab ini dengan bersungguh-sungguh agar rasullullah menjadi saksi akan pekerjaan ini.

(baqarah) 3
143. dan Demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin kamu ke jalan Yang lurus), Kami jadikan kamu (Wahai umat Muhammad) satu umat Yang pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang Yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang Yang benar dan Yang salah) dan Rasulullah (Muhammad) pula akan menjadi orang Yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu.
Justeru itu, sama-samalah kita sebagai muslim agar berusaha bersungguh-sungguh mencari reda ALLAH dan menegakkan kalimah syahadah d atas muka bumi ini



*untuk keterangan lanjut, bolehlah membaca risalah syahadatul haq karangan abu a'la muadudi

0 comments: