BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, June 21, 2012

cerpen: perjalanan usop menaiki bas ekspress

al kesah- ini kisah benar yg berlaku kepada usop



sabtu, 8.45 mlm-usop bergegas ke terminal bas tesco, k.b, kerana tiket bas yang dibeli di jadualkan akan bertolak pada pukul 9.00malam. tiket ini d beli pada tarikh 2 hari sbelum bertolak dan sit di bhgn atas semuanya dah penuh dan tinggal satu tiket utk sit di bahagian bawah. maka , usop tidak dapat sit single.

tepat pukul 9.00 mlm, usop naik bas dan melihat ada satu beg d sebelah sit usop. apa yg usop kesah pada waktu itu? terus melabuhkan punggung dan duduk. beberapa minit kemudian, ada seorang wanita yg bertudung labuh datang dan menunjukkan sit disebelah usop adalah sit dia. usop terus bangun dari sitnya dan mempersilakan wanita itu masuk. usop menjangkakan umur wanita tersebut 20-25 thun.

beberapa minit kemudian, bas pon bergerak. usop mencapai headphone yg berada dihadapannya dan memasang skrin television mini yg berada di hadapannya. selepas itu, kluar option movie, music, alquran dan radio. usop memilih movie dah kluarlah berpuluh- puluh nama movie. movie pilihan pertama usop ialah 3 idiot.

makluman; memang stp sit dlm bas tersebut d bekalkan kan dgn tv mini


usop cuba memandang wanita yg berada d sebelah kirinya itu, sedang memegang sesuatu. dapat usop dengari bacaan tasbih yg kluar dari mulutnya dan bunyi 'tick' d tngn nya yg menekan pembilang tasbih bilamana usop men'silentkan' headphone di kepala. usop cuba memberanikan diri bertanya sama ada screen yg berada d hdpn usop mengganggunya, dan dia menggeleng kepala.



usop mulai rasa bersalah pada diri sendiri kerana masih melihat movie2 tp situasi melihat movie dapat mengalih tumpuan usop yg kurang selesa tentang kewujudan seorang wanita yg berada beberapa cm dari badannya. usop teruskan melihat movie sambil ketiduran


ahad, 4.00 pg- usop tersedar dan melihat wanita tersebut masih memetik tasbih digitalnya. Usop dapat merasakan satu perasaan yg aneh dan macam terpegun @ kaku@ terkejut n perasaan  yg x digambarkan dgn kata2...hnya kalimah MASYAALLAH yg sesuai utk menggambarkan situasi tersebut. secara jujur, usop x pernah melihat perempuan yg bukan muhrim yg begitu khusyuk bertasbih pd waktu malam harinya. Usop cuba juga nk tiru perbuatannya namun terus terlelap selepas beberapa minit


5.30 pg,lampu di nyalakan dan usop tersedar lagi. sudah tiba rupanya di stesen bas shah alam. usop menarik bag laptop yg berada dikaki dan terus turun utk mengambil bagasi d bhgn bagasi. setelah mendapatkan bagasi, usop cuba menjenguk wanita td tapi sudah hilang dari pandangan.

alangkah baiknya sekiranya.......................................................................................


THE END,

PENGAJARAN

-jaga pandangan mata
-harus meninggalkan tabiat menonton movie yg xde faedah
-amatlah penting ibadah malam bagi orang yg memahaminya dan merasai kemanisannya
-jika selalu paksa diri utk bgn malam, iA kita akan bangun scr automatik kelak

0 comments: